Opdrachten uitvoeren in Italië, wie wil het niet? De natuur, de cultuur en de mensen geven het land een grote aantrekkingskracht. Daarnaast ligt het op steenworp afstand. Bij deze een beknopte how-to, met veel mooie plaatjes, over hoe wij in Italië zijn beland.

Begin bij jouw portfolio en doe nooit iets gratis

Vanaf het moment dat ik begonnen ben als ondernemer wilde ik graag opdrachten uitvoeren in het buitenland, zoals Italië. Maar dat valt niet mee wanneer je nog geen portfolio hebt van projecten die je in dat land hebt gedaan. Een beetje doorzettingsvermogen is dan wel fijn. Ik hoor het mijzelf nog steeds zeggen: ‘We zullen en moeten projecten gaan doen in Italië, zonder dat het ons zelf geld gaat kosten’. Dus geen gratis fotografie of film weggeven. Alle reis en verblijfkosten moesten we eruit halen. Een beetje winst zou leuk zijn, maar op dat moment was dit nog niet het doel. Hoe verleidelijk het ook is om toffe opdrachten gratis te gaan doen, als professional zou ik het nog steeds afraden.

Het idee was om binnen ons eigen netwerk op zoek te gaan naar partijen die wel behoefte aan fotografie uit Italië. Hiervoor gebruikten wij social media, nieuwsbrieven en de ouderwetse telefoon. Na een paar weken zoeken en onderhandelen hadden we een drietal opdrachten: twee fotoshoots van particuliere klanten en één van een modezaak. Vanwege al de apparatuur die meemoest kozen wij voor de auto als vervoermiddel en reden we in één stuk door richting Arezzo en daarna Siena. En zo sta je daar dan, met je camera’s op het prachtige Piazza del Campo in Siena.

Nog geen jaar later werden wij benaderd door een bruidspaar die wilden gaan trouwen in het authentieke Orta San Giulio. Wij hadden al meer bruiloften in hun vriendenkring vastgelegd en zij wilden dat wij die van hun gingen vastleggen. Sterker nog, de trouwdatum hebben ze verplaatst zodat ook Erika mee kon om te filmen. Knalstuk werd de Trash the dress shoot die wij direct na hun trouwdag hebben gedaan.

Ook voor die trip benaderden wij bedrijven in ons eigen netwerk met de vraag of zij interesse hadden in beelden uit Italië. Het resultaat was een commercial voor SuitSuit, die wij in twee dagen hebben gedraaid in Milaan.

Netwerken in Nederland en Italië met jouw portfolio onder de arm

Dankzij deze opdrachten hadden wij een mooi begin van ons Italië portfolio en konden we ook ons ‘Italië’-netwerk gaan uitbreiden. Dankzij het portfolio werden wij in 2013 uitgenodigd voor een 2-daags Italië event, ‘de Smaak van Italië’ die werd gehouden bij Louwman Exclusive cars in Utrecht. Tussen al die dure wagens stond onze stand die enkel bestond uit een grote banner met een collage van Italië foto’s en een groot beeldscherm voor ons filmwerk. Zoals vaak bij beurzen is het minstens zo belangrijk om contact te leggen met mede-standhouders. Wij zijn allemaal geen netwerkdieren, maar hier ging dat erg gemakkelijk. Allemaal stands om je heen bemand door mensen waar je een passie die je deelt en waar je tijden over kunt kletsen: Italië. De Smaak van Italië leverde ons enkele mooie opdrachtgevers op, zoals MariCase en Le Marche Explorer.

Waarom een Nederlandse fotograaf of filmer voor een klus in Italië?

Je zou zeggen dat het goedkoper is om een lokale filmer of fotograaf uit Italië in te huren. Reis- en verblijfkosten hoeven dan niet in rekening gebracht te worden, om maar iets te noemen. Het is mijn ervaring echter dat het vaak slimmer is om een specialist in te huren uit jouw eigen land. Een professional uit jouw eigen land kent de markt natuurlijk veel beter. De klant uit Italië verschilt nogal van een Nederlander en je zie daarom ook dat de stijl van film en fotografie erg afwijkt. Wat voor de Italiaanse markt werkt, slaat voor de Nederlandse markt de plank vaak mis.

Een goed voorbeeld is MariCase, een klant die Italiaanse delicatessen importeert. Voor MariCase hebben wij veel fotografie gedaan van Italiaanse producten, maar ook hebben wij hun website gebouwd. De producten zijn Italiaans, maar de afzetmarkt is Nederlands. Daarom werkt de Italiaanse fotografie vaak niet voor Nederland.

Communicatie tussen opdrachtgever en fotograaf of filmer verloopt ook veel gemakkelijker. Je kunt voor en na de opdracht het project aan tafel bespreken. Daardoor is het veel duidelijker voor de professional wat de opdrachtgever wil en gaat de nazorg ook vloeiender. En naast een verschil in denkwijze zijn Nederlanders ook gewend om in hun ‘directe stijl’ te communiceren en zal een Italiaan uit beleefdheid veel minder direct zijn.

Vanwege al deze redenen zou ik een Italiaanse opdrachtgever met een Italiaanse afzetmarkt ook aanraden om een Italiaanse professional in te huren voor het maken van beeldmateriaal in Nederland.

Van platgewandelde toeristische ervaringen naar het ‘echte’ Italië

Wat ik na een paar jaar wel doorkreeg was dat wij nog niet in het ‘echte’ Italië zaten. En dat je daarvoor contact nodig hebt met echte Italianen of mensen die daar al helemaal zijn ingeburgerd. Dankzij Le Marche Explorer kregen wij die kans in Le Marche en via Koen Brack en Claudia Loi op Sardinië. We aten mee bij Italiaanse families en kwamen op plekken die als toerist niet te vinden zijn. Ook andere deuren gaan ineens voor je open. Niet alleen van bijzondere gebouwen, maar ook van bijzondere mensen. Je gaat er een beetje bij horen en de Italianen laten vol trots hun mooie land en cultuur aan je zien.

Le Marche

Le Marche is een rauwere versie van Toscane en nog niet helemaal ingericht voor toerisme. Dankzij onze fotografie voor onroerend goed en documentaire verbleven wij in prachtige gebouwen en konden wij de warmte van Italianen uit Le Marche ervaren. En dan begin ik nog niet eens over het eten; ik houd van Italiaans eten 🙂 In Le Marche hebben we ook nog meerdere fotoshoots gedaan in verlaten gebouwen en enkele ‘Le Marche moodfilms‘ gemaakt die een stukje laten zien van wat voor bijzonder gebied het is. Ook dit jaar gaan we weer naar Le Marche voor commerciële fotografie en film.

Sardinië

Sardinië hebben wij ontdekt dankzij Koen en Claudia. Koen is professioneel voetballer en heeft bij meerdere teams in Italië gespeeld. Uiteindelijk is hij met zijn lieve Claudia in Sardinië blijven hangen. Koen ken ik weer via Jo Langenberg die in de buurt van Meppel woont en via haar hebben wij een trip naar Sardinië gemaakt om het eiland te verkennen. Dankzij Koen en Claudia kwamen we wederom op plekken die haast onmogelijk zijn om te vinden als toerist. Inmiddels hebben wij enkele fotoshoots gedaan op Sardinië, onderwaterfotografie, productfotografie en gefotografeerd voor een Italië special van Voetbal International.

Rome

Ook in Rome hebben wij meerdere opdrachten gedaan. Meerdere malen was Rome voor ons de finish van een Wonders of Waste rally en hebben we ook hier enkele fotoshoots gedaan. Mits we niet werden weggejaagd door officials van het Vaticaan. Dat laatste betekent dat je foto’s moet wissen onder het oog van zo’n official, waarbij je goed uitkijkt om de ‘blijvertjes’ ook niet te wissen 🙂 En net zoals in New York hebben wij hier timelapse opnames gemaakt voor een organisatie die Nederlandse en Italiaanse ondernemers met elkaar in contact brengt. Op Rhodos en Sardinië zelfs onderwater. Vaak verblijven wij dan met zijn allen op prachtige locaties en genieten we van de lokale keuken. Op deze manier bieden wij anderen ook de kans om een stukje van het ‘echte’ Italië te ervaren. Meestal gaan er mensen mee die ons al kennen via een voorgaande opdracht. Het feit dat je elkaar al goed kent maakt zo’n trip ook nog eens extra gezellig en heeft er ook voor gezorgd dat er meer Italië-fans zijn bijgekomen.

Werken in het buitenland kost energie, veel energie

In vergelijking met een opdracht in Nederland komt er bij het werken in het buitenland veel meer kijken. Dit kost tijd en energie. Omdat verblijf in het buitenland ook kostbaarder is dan in jouw eigen land ben je vaak genoodzaakt om het verblijf zo kort mogelijk te houden. Je bent constant onderweg. Eenmaal aangekomen zit je meteen al in werk-modus en die gaat door tot het moment dat je weer vertrekt. Ook hier is een goed netwerk ter plekke van belang. Die kan je helpen bij alle voorbereidingen, het regelen van verblijf en met de begeleiding tijdens jouw verblijf. Bij mijzelf merk ik dat een paar trips per jaar meer dan genoeg zijn. Ook heb ik het een aantal jaar bewust rustig aan gedaan, want het werk thuis moet natuurlijk ook gebeuren.

Een beleving om te delen

Elke keer als we voor een opdracht in Italië zitten nodigen wij mensen uit voor een fotoshoot op een bijzondere locatie en op Rhodos en Sardinië zelfs onderwater. Vaak verblijven wij dan met zijn allen op prachtige locaties en genieten we van de lokale keuken. Op deze manier bieden wij anderen ook de kans om een stukje van het ‘echte’ Italië te ervaren. Meestal gaan er mensen mee die ons al kennen via een voorgaande opdracht. Het feit dat je elkaar al goed kent maakt zo’n trip ook nog eens extra gezellig en heeft er ook voor gezorgd dat er meer Italië-fans zijn bijgekomen.

Blijven zaaien en bijwateren

Hoe mooi en uitgebreid jouw portfolio ook is, je moet wel actief blijven in het warm houden en uitbreiden van jouw netwerk als je in een land als Italië wil blijven werken. Zelf betrap ik mij er wel eens op dat ik dit een tijdje heb laten liggen omdat er ook zoveel andere interessante dingen zijn om te doen. Voor nu proberen wij ieder jaar één of twee werk werk-trips naar Italië te maken. Zo zitten wij in september In Noord-Italië (omgeving Turijn, Milaan, Bologne) en in Le Marche.