Crowdfunding, hoe doe je dat eigenlijk? In theorie weten we het allemaal wel aardig en dankzij de hype is er genoeg te lezen over talloze succesvolle (en minder succesvolle) projecten. Maar waar krijg je in de praktijk mee te maken bij crowdfunding? En welk platform is het geschiktst voor welk plan?

Dit jaar ga ik crowdfunding inzetten voor een aantal projecten die ik zelf heb lopen of waarvoor ik ben gevraagd om die mee op te zetten. Zodoende ben ik de komende 2 jaren iedere maand wel bezig met 1 of meerdere van deze projecten terwijl ik nou niet echt een doorgewinterde ervaren rot ben in crowdfunding. Via verschillende wegen ben ik er echter wel mee aanraking gekomen. Door mee te doen bij het opzetten van dergelijke projecten, door het financieel steunen van anderen en door erover te lezen. En zo zullen er wel meer mensen zijn die best wel eens de crowdfundingweg zouden willen bewandelen, maar net als mij ook nog lerende is op dit gebied. Daarom leek het mij wel nuttig en leuk om een serie blogs te maken over mijn avonturen met crowdfunding. Om te leren, om kennis te delen en om te voorkomen dat jullie dezelfde fouten maken die ik beslist ga maken tijdens deze reis.

See You In Djibouti

De eerste keer dat ik in aanraking kwam met crowdfunding was het project ‘See you In Djibouti’. Alweer 13 jaar geleden zocht de stichting YES-Africa mij op om met hun dit project op poten te zetten en deze vervolgens met de camera te gaan volgen. Naast fondswerving en sponsoring vond financiering plaats middels crowdfunding. Met zijn zevenen hebben wij er toen een jaar over gedaan om het plan concreet te maken en het budget rond te krijgen.

See You in Djibouti was een goede leerschool voor mij op het gebied van promotie, fondswerving en teamwork. Voor 2 maanden reisden en opereerden wij vanuit onze kleine habitat (een omgebouwde DAF-truck) tijdens de reis door Zuidelijk Afrika. Het avontuur was ook speciaal voor mij, omdat dit mijn eerste project was als zelfstandig ondernemer.

 

Waarom crowdfunding

Vorig jaar kreeg ik het idee om een bijzondere ervaring uit die periode (en het jaar daarvoor) uit te dragen in documentaire vorm. Het onderwerp ligt om meerdere redenen dicht bij mijn hart en het sociale aspect ervan haalde mij over om er een project van te maken. De keuze om het naast mijn eigen aandeel mede te financieren door crowdfunding had de volgende 3 redenen:

– een schare enthousiastelingen creëren die zich ook verbonden voelen met (of op een andere manier geïnspireerd zijn door) het onderwerp

– financiering naast mijn eigen bijdrage aan het budget

– uitzoeken hoe crowdfunding werkt anno 2019

 

Crowdfunding anno 2019 gaat nog meer over jezelf

Als je je gaat verdiepen in crowdfunding, dan merk je dat er in al die jaren weinig is veranderd. Crowdfunding gaat nog steeds om het bouwen van een community en het waardevolle contact tussen jou en jouw volgers.

Al ruim voordat je aan jouw project begint probeer je deze schare volgers te creëren. Dit kun je doen door andere crowdfunding projecten te steunen, actief te zijn op fora, een website te bouwen, te gaan bloggen, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en ga zo maar door.

En vervolgens schrik je van de grote hoeveelheid tijd gaat die gaat zitten in deze (online) communicatie. Voor mij persoonlijk en velen onder ons is dat meteen al een heel groot struikelblok. Wil ik al die tijd wel besteden voor een jaar of langer en wil ik eigenlijk wel al die exposure over jezelf? Wat ik merk in projecten die ik zelf heb gesteund is dat jijzelf een belangrijke reden voor volgers bent om jouw idee te steunen. Daarbij gaat het niet altijd om wat je doet, maar vooral waarom je het doet.

 

Jouw community

Hoe leuk of eng het ook klinkt om zelf een belangrijk aandeel te zijn in het succes, jouw prioriteit zal bij de communicatie gaan liggen. Net als bij het maken van een presentatie helpt het om jouw volgers als de ‘helden’ van het project te zien. Maak iedereen (indirect) duidelijk hoe jouw idee hun leven of zelfs de wereld beter gaat maken en bied ze ook de mogelijkheid om bij te dragen. Ook hier geldt: houd de interactie actief en content blijft King. Blijf vertellen over jouw ideeën, jezelf en de voortgang in de vorm van blogs, video’s, podcasts en iedere andere mogelijkheid die je maar kunt bedenken.

Wanneer je hier mee begint kan afhangen van jouw idee, maar 6 maanden voor de lancering schijnt een goed moment te zien. Vanaf dat moment laat je meerdere malen per week (liefst dagelijks) iets van je horen. Blijf eerlijk en transparant, zodat jouw volgers zich veilig voelen en dat ze in goede handen zijn wanneer ze jouw idee te steunen.

 

Hoe nu verder

Deze blogs zie ik als soort van dagboek waarin ik alles zo goed mogelijk probeer bij te houden over wat ik gedurende het ‘avontuur’ leer en natuurlijk over de vorderingen van de crowdfunding projecten waar ik deel van uitmaak. Per blog kies ik telkens een ander onderwerp van wat komt kijken bij crowdfunding. Daarnaast plaats ik iedere keer tips voor (Audio)boeken, podcasts en andere handige links.

 

Doe mee

Heb je zelf ervaring met crowdfunding, of ben je van plan om een vergelijkbaar project te starten? Doe dan gerust mee in de discussie.